Săptămâna 15 – Cât știi Helsinki?

Helsinki

Pas cu pas cunoaștem lumea și așa am ajuns la Helsinki la început de primăvară. Doi friguroși și un rucsac călare pe avion cu escală în Germanica. Un rucsac cu haine și unul cu laptopul meu de muncă… altă poveste, altă dată.

De știut că cei de la Lufthansa nu sunt chiar așa duri cu privire la bagajele de mână, dar eu, ca să fiu mai catolică decât papa, am înghesuit toate hainele în 8 kg, nu vă închipuiați că fac magie, doar am lăsat jumătate din ele acasă. Avem noi o replică apărută când am făcut eu bagajele pentru prima excursie la ski: am mers în chiloți și cu mâinile în buzunar. Pe de altă parte, laptopul și cablurile mele tot atâta cântăreau, așa că nu discutăm de 8 kile de haine de căciulă, ci, vorbesc foarte serios, că opt pentru ambii voiajori.

Lăsând bagajul deoparte, că nu ne-a încurcat prea tare, hai să vă povestestesc cum am mers în această țară, Suomi pe numele ei de fată mare. Știați asta? Finlanda se mai numește și Suomi.

Suomi limba…

Să vă spun ce m-a fascinat pe mine și peste ce găselnițe am. Limba este clar o provocare, așa cum e ea mai aparte, pentru că nu seamănă cu altele de pe bătrânul nostru continent. Există și o explicație științifică pentru asta și anume că face parte din limbile fino-ungrice, un mănunchi de limbi aparte în care se încadrează finlandeza, maghiara și estoniana și care nu sunt din marea categorie a limbilor indo-europene, cele din urmă au totuși similarități și putem ghici unele cuvinte.

Noroc că în Helsinki se afișează indicațiile atât în finlandeză, cât și în suedeză, otherwise…

Însă, imaginați-vă cum e dimineața la micul dejun când bâjbâi prin frigiderul finlandezului după lapte pentru cereale și nu mai ai pe cine întreba care este laptele, pentru că oamenii ăștia se duc la muncă nu devreme, ci cu noaptea-n cap. Și ai două sticle, pe ambele aceeași firmă, ambele foarte, dar foarte asemănătoare. Văd eu că e un cuvânt pe una din sticle: glögi. Și când dau să o deschid, prietenul meu sare cu goagăl și traduce glögi, care era vin pentru fiert. Yam yam, dar nu la micul dejun.

La muzeu…

Interesant este că am nimerit fix în prima vineri din lună, nici pe asta nu am programat-o. Cred că este singura excursie în care nu am făcut niciun plan înainte să plecăm de acasă.

Dar ce se întâmplă în prima vineri din lună?

Tocmai atunci la muzeele de stat din Helsinki este intrarea liberă. Poate în alte locuri nu ne-am fi înghesuit la vreun muzeu, însă ținând cont de frigul pătrunzător, au fost o varianta bună.

HMuseo

La Helsinki City Museum (Helsingin Kaupungin Museo) e intrarea liberă oricum și merită vizitat. Atât pentru că îți faci o idee despre evoluția orașului, cât și pentru modul inedit în care au ales sa facă asta. La un etaj îți gâdilă simțurile. E un melanj de culoare și mirosuri aromate care să te ducă cu gândul la acest oraș nordic. Tot aici, mașina timpului îți arată cât de ușor poți să pierzi contactul cu realitatea. Este un MUST să încercați asta!

Colours

Fără trafic…

Pe lângă faptul că sunt matinali, avem de-a face cu niște oameni foarte punctuali. Țin să spun că sunt și tehnologizați până în dinți, deci știi clar când îți vine tramvaiul, trenul sau busul și știu și ceilalți cetățeni, deci nu poți păcăli pe nimeni că ai stat în trafic și ai ajuns târziu la ședință…nu prea există.

Pe sub pământ…

Au vreo câteva centre comerciale mari,  pe lângă strada de magazine ale marilor case de modă, nelipsite și la ei. Ca să străbați drumul între mall-uri, au scornit o cale de acces la căldurică pe dedesubt, un mic labirint de tuneluri în stâncă, foarte ingenios gândite.

Pace...

Tunelurile respective duc și către unul dintre cele mai inedite monumente pe care le-am vizitat în Helsinki: biserica ovală Kamppi. Un alt MUST SEE! Arhitectura este un moment de geniu al celui care a gândit-o, este un spațiu numai și numai pentru rugăciune și liniște. Alte evenimente precum  nunți, botezuri, cumetrii sunt excluse :).

Mi-a plăcut cum gândurile ți se sparg de lemnul rotunjit de pe pereți. O senzație unică într-o metropolă unde te separi de zumzetul de afară și rămâi cu tine într-o liniște deplină. A MUST see!!!

Și asta nu e tot…Stay tuned!